حتما شنیده‌اید که شما باید هفته‌ای ۵۰۰ گرم تا ۱ کیلوگرم وزن کم کنید اما در مورد افرادی که ادعا می‌کنند این وزن را در مدت زمان کوتاهتری کم کرده‌اند چه؟ چه بازه زمانی برای کم کردن این مقدار وزن درست‌تر است؟ سرعت کاهش وزن باید چقدر باشد؟

    ابتدا لاغری از کدام قسمت بدن شروع می‌شود؟

    اگر شروع کنید به کم کردن وزن، از اینکه کدام قسمت بدن اول از همه لاغر می‌شود، متعجب خواهید شد. آیا اول شکم لاغر می‌شود یا کاهش وزن ابتدا خود را در سینه‌ها و یا ران پا نشان می‌دهد؟

    پاسخ این سوال از فردی به فردی دیگر متفاوت است. در شروع برنامه کاهش وزن بسیاری از افراد کم کردن آب بدن را تجربه می‌کنند. احتمالا متوجه خواهید شد شکم اندکی کوچکتر خواهد شد. اما کم شدن آب بدن با کم شدن چربی بدن متفاوت است.

    کم شدن چربی کل بدن به نسبت آرامتری اتفاق می‌افتد. برخی افراد ابتدا لاغری در سینه را تجربه می‌کنند و دیگران در قسمت ران. گرچه به وسیله ورزش می‌توان روی لاغر شدن قسمت‌های مختلف بدن کار کرد اما نمی‌توانید جلو لاغری ناحیه‌ای ناشی از رژیم را بگیرید و نمی‌توانید انتخاب کنید کم شدن چربی در کدام قسمت بدن اتفاق بیفتد.

    سرعت کاهش وزن

    آیا کم کردن ۲ و نیم کیلو وزن در یک هفته ناسالم است؟ سرعت کاهش وزن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. همچنین بستگی دارد شما در کجای برنامه لاغری قرار دارید. اما اگر در برنامه‌های تلویزیونی یا اینترنتی کاهش وزن سریع مشاهده می‌کنید، باید بدانید که اینها واقعی نیستند و چنین انتظاراتی از خود نداشته باشید.

    در برخی شرایط افراطی کسانی که رژیم می‌گیرند بین ۵ تا  ۱۰ کیلوگرم در هفته وزن کم می‌کنند. شرایط افراطی یک کلیدواژه است. کسانی که برای شوهای تلویزیونی یا تبلیغات کار می‌کنند مجبورند میزان زیادی از وزن خود را در مدت زمان محدودی کم کنند. اغلب نیز بابت چنین تلاشی مبلغی دریافت می‌کنند. موقعیت‌هایی که در تلویزیون مشاهده می‌کنید لزوما همانند موقعیت‌های واقعی زندگی نیست.

    در عین حال افرادی که در این برنامه‌های تلویزیونی شرکت می‌کنند تحت نظر پزشکان قرار دارند. آنها ورزش‌هایی را تحت نظر یک مربی انجام می‌دهند (بالای ۸ ساعت در روز) و رژیم‌های غذایی سخت و با کالری کنترل شده دنبال می‌کنند. علاوه بر این مدام دوربینی همراه آنهاست تا کوچکترین رفتار و تغییری را ثبت کند.

    همانطور که مقالات و تحقیقات علمی نیز نشان می‌دهد، اینگونه لاغری‌های افراطی در طولانی مدت دوام نمی‌آورد. در مورد بسیاری از اینگونه افراد دیده شده‌است که پس از اتمام برنامه و بازگشت به زندگی عادی دوباره به وزن اول خود برگشته‌اند.

    رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن سریع

    مسلما همه برنامه‌های تلویزیونی محکوم به شکست نیستند. بسیاری از برنامه‌های کاهش وزن تبلیغاتی تایید شده، برنامه رژیمی جدیدی را اتخاذ می‌کنند که باعث کاهش وزن سریع در مراحل اولیه می‌شود. برخی افراد در اینگونه رژیم‌های غذایی مانند اتکینز در دو هفته ۶ کیلوگرم وزن کم می‌کنند.

    اما آیا این رژیم‌های کاهش وزن سریع کارآمد است؟ بسیاری مواقع بله اما معمولا برنامه‌های کاهش وزن سریع در کوتاه مدت با یک برنامه گذار یا انتقالی به حفظ وزن در کوتاه مدت همراه با کاهش وزن کندتر و منطقی‌تر دنبال می‌شوند.

    پس از این مراحل مقدماتی، کاهش وزن به نیم تا یک کیلوگرم در هفته می‌رسد.

    نوع دیگری از برنامه‌های کاهش وزن سریع، رژیم‌های غذایی کالری پایین است که توسط پزشکان داده می‌شود. پزشکان اغلب برای آماده کردن بیماران برای عمل جراحی یا دیگر دلایل پزشکی، رژیم مایعات ۸۰۰ کالری در روز می‌دهند. اما این برنامه‌های کاهش وزن برای همه افراد مناسب و ایمن نیست و باید تحت نظارت پزشکی باشد.

    در نهایت کسانی که عمل جراحی لاغری مانند بایپس معده یا کش معده انجام می‌دهند، اغلب کاهش وزن بیشتر از نیم تا یک کیلوگرم در هفته را تجربه می‌کنند اما در نهایت به مرور زمان نرخ کاهش وزن آنها کند می‌شود (درباره عمل جراحی لاغری بیشتر بدانید).

    رژیم‌های زودگذر کاهش وزن سریع

    کدامیک از برنامه‌های کاهش وزن سریع است که ناکارآمد هستند؟ رژیم‌هایی که وعده نتایج بزرگ و شگفت‌انگیز می‌دهند. اینها رژیم‌هایی هستند که به شما وعده می‌دهند در هفته ۹ کیلوگرم یا در ۳ روز ۵ کیلوگرم وزن کم می‌کنید. من چندین مورد از این برنامه‌های لاغری را امتحان کرده‌ام اما هیچیک نتیجه موردانتظار را حاصل نکرد.

    اگر از دوست خود شنیده‌اید که با آخرین رژیم غذایی که گرفته وزن زیادی را به سرعت کم کرده بدانید از همینگونه رژیم‌هاست. اتفاقی که در اینگونه رژیم‌های چندهفته‌ای می‌افتد کم شدن آب بدن است نه چربی. این رژیم‌های مد روز منجر به از دست دادن عضلات می‌شود چیزی که برای حفظ وزن سالم خود باید بیشتر داشته باشید نه کمتر.

    به علاوه از دست دادن و بدست آوردن سریع وزن منجر به بیماری‌ها و مشکلاتی همچون سنگ کلیه می‌شود (علائم سنگ کلیه و نحوه پیشگیری از آن). وزنی که در طول اینگونه رژیم‌ها از دست می‌رود در اغلب موارد برمی‌گردد حتی به میزان بیشتری.

    چطور به میزان درست و مناسب وزن کم کنیم؟

    کاهش وزن نیم تا یک کیلویی در هر هفته توصیه می‌شود. چرا؟ زیرا متخصصان معتقدند این مقدار برای کسانی که رژیم می‌گیرند واقعی‌تر و قابل اجراتر است. تغییراتی که در پی کاهش وزن سریع اتفاق می‌افتد پایدار نیست و همیشه ناسالم است. پس سرعت کاهش وزن چقدر باید باشد؟ به همان نسبت که بدن با توجه به یک رژیم غذایی سالم و ورزش اجازه می‌دهد. اگر در خصوص قرص‌ها و داروهای لاغری که در تلویزیون تبلیغ می‌شود شک دارید، از پزشک خود بپرسید. پزشک شما همیشه منبع موثق‌تری است در خصوص هرآنچه برای سلامتی شما بهتر است.

© تمامی حقوق مطالب برای وبسایت ستارگان آراس محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
قدرت گرفته از : بک لینکس