آندره اُوِن، مربی مهارت‌های زندگی، اوایل سال ۲۰۰۷ بدترین دوران زندگی‌اش را سپری می‌کرد. بعد از تجربۀ دو رابطۀ پشت‌سرهمِ بد، هم بیکار و بی‌پول بود و هم حامله. او در کتاب جدیدش به نام چگونه جلوی حس‌های بد را بگیریم نوشت: «تنهایی و احساس شرم داشت نابودم می‌کرد». اُوِن در سال‌های بعد که مشغول درمان بود، بر رفتارهای تضعیف‌کننده‌‌ای (از جمله کمال‌گرایی و نیاز به کنترل آن) تمرکز کرد که او را بدان وضعیت کشانده بود. سپس شیوۀ مشاورۀ مخصوص به خودش را ایجاد کرد. او از میان مجموعه رفتارها، عادت‌هایی که به سلامت ذهنی‌تان آسیب می‌زنند را شناسایی کرده است که مانع پیشرفت زنان می‌شوند: «من فهمیدم زمانی که زندگی در حال از پای در آوردن ماست، این عادت‌ها بیشتر ما را تحت فشار قرار می‌دهند». ۱۴ الگوی عادتی‌ به شرح زیر هستند.

    عادت‌هایی که به سلامت ذهنی‌تان آسیب می‌زنند

    خودعوضی‌پنداری

    اگر تا‌به‌حال این فکر به ذهنتان خطور کرده است که فلان شلوار جین چاق نشانتان می‌دهد، دچار عادت بد شماره ۱ شده‌اید. اُون می‌پرسد «وقتی از زیر دوش حمام بیرون میایید و تصویرتان را در آینه می‌بینید با خودتان چه می‌گویید؟». «یا وقتی مرتکب خطایی می‌شوید؟ یا وقتی آن چیزی که می‌خواستید را به دست نیاوردید؟». اگر حرف‌هایی که با خودتان می‌زنید چیزی غیر از دلسوزی است، شما ارزش کمی برای خودتان قائل هستید.

    از کسی کمک نمی‌خواهید

    زمانی که پای مشکلات زندگی‌تان در میان باشد (چه درگیر بیماری باشید چه در روابطتان به مشکل برخورده باشید) آیا این مشکل را با نزدیکانتان در میان می‌گذارید؟ بعضی افراد این کار را نمی‌کنند چون نمی‌خواهند ستارگان آراسشان را برنجانند. بعضی‌ها دوست ندارند محتاج به نظر رسند. سکوت‌کردن و حرف‌نزدن شما را منزوی‌تر می‌کند.

    استرس و اضطراب را نادیده می‌گیرید

    طبعاً کسی به استقبال احساسات دشوار نمی‌رود، اما انکار ترس، استرس، ناامیدی و نگرانی می‌تواند منجر به رفتارهای مخربی مانند پرخوری عصبی و اعتیاد به الکل شود. اُوِن معتقد است وقتی به احساساتتان را بروز دهید، به آرامش می‌رسید و بهتر عمل می‌کنید.

    خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید

    اگر وقتی وارد فیس‌بوک می‌شوید فوراً نسبت به خودتان حس بدی پیدا می‌کنید بدانید که «وقتی خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید بیشتر اوقات زندگی را می‌بازید». «به ندرت در دریای افکار مقایسۀ خودتان با دیگران گم شوید و بگویید خوشحالم که زندگی، بدن، خانه و رابطه‌ام فوق‌العاده است و خیلی بهتر از دیگران است».

    دچار خودتخریبی هستید

    شاید در طول تعطیلاتی رؤیایی با همکارتان درگیر شوید یا درست در فصل پاداش‌ها حال انجام‌دادن پروژه‌ای را نداشته باشید. وقتی زندگی خوب پیش می‌رود میلی به ویران‌کردن آن دارید «زیرا انتظار دارید زندگی در هر صورت از هم بپاشد بنابراین تلاش می‌کنید قبل از آنکه اتفاقی رخ دهد، کنترل سرنوشتتان را به دست گیرید و به استقبال ویرانی بروید».

    خودتان را باور ندارید

    اینکه گمان کنید دلیل ارتقای شغلیتان چیزی جز نیاز شرکت به زن در بخش اجرایی نبوده است را «عقدۀ فریب» می‌نامند و بدین معنی است که هنگام انجام کاری قانونی حس کلاهبرداربودن داشته باشید. توصیه: تعریف و تمجید را بپذیرید، از دستاوردتان خرسند باشید و بدانید به این دلیل به شما پاداش تعلق گرفته است که توانمند، باهوش و ارزشمند هستید.

    به دنبال راضی‌کردن مردم و کسب تأیید دیگران هستید

    در ادامه فهرست عادت‌هایی که به سلامت ذهنی‌تان آسیب می‌زنند به افرادی می‌رسیم که به دنبال راضی‌کردن دیگران هستند. فرض کنید با همۀ وجود می‌خواهید بلافاصله بعد از کار به خانه بروید اما به ستارگان آراستان می‌گویید که آن‌ها را در کافه ملاقات خواهید کرد. این موقعیت آشنا به نظر می‌رسد؟ خوشحال‌کردن دیگران هیچ اشکالی ندارد، اما وقتی برای خوشحال‌کردن دیگران از خواسته‌ی خودتان می‌گذرید باید در رفتارتان تجدیدنظر کنید. اُوِن می‌گوید «زمانیکه دیگر خودم را مسئول احساسات دیگران ندانستم بسیار رهاتر، آرام‌تر و قدرتمندتر شدم».

    از دست ندهید:  خطرهای فناوری که سلامتی شما را تهدید می‌کند!

    کمال‌طلب هستید

    اُوِن می‌گوید «کمال‌گرایی یکی از آن عادت‌هایی‌ست که سبب می‌شود احساس شرم بر ما حکمفرما شود و رفتارمان را کنترل کند و در نهایت حس کنیم آدم مزخرفی هستیم». بنابراین شاید «بهترین» بودن در چیزی، عالی به نظر رسد اما تقلا برای رسیدن به کمال ما را خسته می‌کند و در نهایت به ما احساس کمتربودن می‌دهد.

    خودتان را قدرتمند نشان می‌دهید

    با گفتن «قوی بمون» در سختی‌ها ممکن است خودتان را اذیت کنید. «وقتی به مردم می‌گوییم قوی باش، در واقع می‌گوییم روحیه‌ت را از دست نده، زیاد گریه نکن، ناامید نشو، خودت را ناراحت نکن». پس دفعۀ بعدی که نیاز به گریستن داشتید لطفاً گریه کنید.

    همیشه می‌خواهید همه‌چیز را به کنترل در آورید

    دچار وسواس برنامه‌ریزی هستید. برای جزئیات زندگی کودکتان برنامه‌ریزی می‌کنید. این تمایلات مخرب نیستند اما نشان از آن دارند که می‌خواهید همه‌چیز را به کنترل در آورید. اشکالش در چیست؟ وقتی مصمم به اجرای برنامه‌ای هستید هر تداخلی می‌تواند شما را به زانو در آورد (حتی اگر کاملاً خارج از کنترلتان باشد).

    خودتان را آشفته می‌کنید

    اُوِن معتقد است بسیاری از افراد نمی‌توانند با همۀ وجود لذت ببرند زیرا احساس خطر می‌کنند. «همانند این است که از نردبانی بالا بروید که پله‌هایش لق است. هر لحظه انتظار دارید به‌هنگام بالارفتن از نردبان سقوط کنید. هرچه بالاتر بروید به‌هنگام افتادن از نردبان درد بیشتری خواهید کشید». نکته در این است که وقتی انتظار اتفاق بدی را می‌کشید، دیگر لذت نخواهید برد.

    سرزنش‌کار تنها می‌ماند

    شاید با مادرتان اختلافات زیادی دارید یا با شریکتان درگیر هستید. گفتن «همه‌ش تقصیر اونهاست» کار آسانی است، اما واقعاً رهگشاست؟ سرزنش‌کردن دیگران باعث می‌شود خودتان را از آن‌ها جدا بدانید و درنتیجه با مشکلات بیشتری روبرو خواهید شد. «سرزنش‌کردن دیگران مانع همدردی ما با آن‌ها می‌شود». «بهانه‌آوردن یا سرزنش‌کردن سبب می‌شود نتوانیم احساس دیگران را درک کنیم». در نتیجه توانایی‌ برقراری ارتباط با دیگران را از دست می‌دهیم.

    هدف‌محور هستید

    هدفمندبودن خوب است. اما اینکه زندگی‌تان در رسیدن به اهدافتان تعریف شود خوب نیست. اُوِن می‌گوید که افراد هدف‌محور ارزش‌شان را در رسیدن یا نرسیدن به رؤیاهای والایشان می‌دانند. آن‌ها گاهی از اینکه دیگران به اندازۀ آن‌ها پرانگیزه نیستند متعجب می‌شوند و همچنین حاضرند هرکاری کنند تا به همۀ اهدافشان برسند.

    نگرش دیگران برایتان اهمیتی ندارد

    یک زن مستقل به طرز فکر و نگرش دیگران بی‌اهمیت است. ولی بی‌اهمیتی شدید می‌تواند خطرناک باشد. اُوِن می‌گوید «کاملاً بی‌توجه‌بودن به عقیده‌ و نظرات دیگران رفتار سالمی نیست». «چنین رفتاری ضدِ هنجارهای اجتماعی است». بهتر است فهرست کوتاهی از افرادی که برایتان اهمیت دارند داشته باشید.

    به پایان فهرست عادت‌هایی که به سلامت ذهنی‌تان آسیب می‌زنند رسیدیم. در سلسله مطالبی ادامه‌دار، درمورد استرس و راه‌های غلبه بر آن بیشتر خواهیم نوشت.

    منبع

    خواندن این مطلب را از دست ندهید:

    دمنوش‌های ضداسترس

     

     

    این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید

    Share
© تمامی حقوق مطالب برای وبسایت ستارگان آراس محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
قدرت گرفته از : بک لینکس