گزارش اختصاصی ستارگان آراس

    با آغاز دهه فجر، سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر به طور رسمی آغاز شد. این دوره از جشنواره که با اکران فیلم‌ها در دو بخش سودای سیمرغ، به اکران آثار بدنه سینمای سال خواهد پرداخت. پس از مراسم افتتاحیه، نخستین اثری که به تماشای آن نشستیم، ماهورا به نویسندگی و کارگردانی حمید زرگرنژاد بود. با بررسی نخستین فیلم از مجموعه آثار جشنواره فیلم فجر با ما همراه باشید.

    ماهورا فیلمی تمثیلی از روایت واقعی کشتار مردان روستاهای اطراف منطقه هور خوزستان است. در این واقعه  طی یک جشن عروسی در هور، مردان یک روستا به دلیل پناه‌دادن به یک خلبان هواپیمای شناسایی ایرانی، توسط نیروهای بعثی در روزهای نخست جنگ گروگان گرفته شده و سپس همگی به قتل می‌رسند. فیلم حمید زرگرنژاد با ورود خرده‌داستان‌هایی از فرهنگ مردم هور و خوزستان و استفاده از تم رمانتیک سعی می‌کند این واقعه را از نگاه مرد جوانی به نام امین روایت کند.

    در صحنه‌های نخستین فیلم، امین که خوزستانی است، عروسی به نام ماهورا از عراق را برای همسری به میان طایفه‌اش می‌آورد که با عقاید طایفه سازگار نیست و سبب وقوع چند فاجعه می‌شود. مقدمه فیلم با به قتل رسیدن ماهورا به پایان می‌رسد.

    ماهورا از آن دسته از فیلم‌هایی است که به جای پرداخت از زوایای طرفین جنگ، از یک داستان فرعی بهره می‌برد تا نگاهش را توضیح دهد؛ هرچند در این امر موفق نیست. عدم بهره‌گیری کامل از نگاهی دقیق در رفتار و زیست خوزستانی‌ها در شرایط سال ۱۳۵۹، و عدم استفاده از بازیگرانی که از پس گویش و نقش‌آفرینی باور‌پذیر کاراکترها برآیند، سبب شده که فیلم فارغ از یک فیلم پرخرج و تکنیکال در ژانر سینمای دفاع مقدس چیزی نباشد. با اینکه این‌گونه پرداخت فیلم‌های جنگی نسبت به فیلم‌هایی که به خود میادین مبارزه می‌پردازند، ویژه‌تر و جذاب‌تر بروز می‌کنند و نمونه های بسیار موفقی در سینمای جهان و حتی ایران (مانند روبان قرمز از ابراهیم حاتمی‌کیا و دوئل از احمدرضا درویش) را می توان نام برد، ماهورا در ارائه، شعاری و سطحی بروز می‌کند.

    از دست ندهید:  کوروش تهامی آشوب به پا می‌کند!

    در لحظاتی با دیدن پلان‌هایی جذاب از شخصیت امین در زیر آب و جلوه‌های ویژه تکنیکال مخاطب در‌گیر فیلم می‌شود، اما به دلیل بازی پر‌ایراد بازیگران (خصوصاً در پرداخت گویش‌هایشان – که بارها در سینمای ایران با شکست مواجه بوده است)، از روایت چند‌گانه فیلم فاصله می‌گیرد. هرچند می‌توان گفت ماهورا از آن‌دسته فیلم‌هایی است که با دیدنش در جشنواره فیلم فجر به نسلی آگاه از امر گرافیک تصویر و پرداخت پلانی در دکوپاژ امیدوار می‌شویم، اما بازهم بدین نکته سوقمان می‌دهد که چرا پیشرفتی در پرداخت متنی و درام اساسی فیلم‌هایمان هنوز نداشته‌ایم. موضوعات، به دلیل بیان مانیفست‌های کارگردان یا نویسنده، در فیلم سطحی عمل می‌کنند و هنوز به دنبال ساخت فیلم معنا‌گرا هستیم؛ در‌حالی‌که درام بالذات معنادار و مفهوم‌گراست.

    نمایی از فیلم ماهورا | ساعد سهیلی

    در کل فیلم ماهور (با بهره‌گیری از تمثیل عشق به ماهورا به نماد عشق به وطن) در ژانر دفاع مقدس نخستین فیلمی بود که به تماشای آن در جشنواره فیلم فجر نشستیم. با ادامه گزارش های مربوط به جشنواره سی و ششم از امروز تا اختتامیه با همراه باشید.

     

    این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید

    Share
© تمامی حقوق مطالب برای وبسایت ستارگان آراس محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
قدرت گرفته از : بک لینکس